Ana Sayfa » Köşe Yazısı » Ali Bozkurt

 
 
Ali Bozkurt

Adıyaman ve Turizm / Köşe Yazısı - Ali Bozkurt

Ali Bozkurt

 Adıyaman bir açık hava müzesidir; bu kesin. Nemrut dağı tümülüsü ve buradaki heykeller çok ilgi çekici. Arsemia, Cendere Köprüsü ve Karakuş Tepesi görülmeye değer birer harika; bunda da şüphe yok. Pirin mağaraları ve kaya mezarlıklar da görülmeye değer yerler.

Bu eserler, Türkiye’de ve dünyada, özellikle yeni kuşaklar tarafından, yeterince tanınıyor mu?

Şu soru da sorulmaya değer:

Elli yıl önce Adıyaman’a gelen yabancı turist sayısı mı daha fazlaydı, yoksa şimdi gelen mi daha fazla?

Kuşkusuz yetkililerin bu sorulara nedenleriyle birlikte cevap vermeleri gerekir.

Dünyanın turizm anlayışı biraz değişti. Eskiden insanlar bir takım eserleri yerinde inceleyip bilgi sahibi olmak için gezerlerdi. Şimdilerde ise sadece dinlenip eğlenmek için geziyorlar nerdeyse. Eskiden dünyayı gezenler, birer gezgindi, şimdi ise birer turist oldular.

Adıyaman’a ziyaretçi çekmenin tek yolu yukarıda sayılan tarihi eserler değil. İnsanlar, dini değeri olan yerleri ziyaret etmek için de seyahatler yapıyorlar. Adıyaman, bu açıdan çok zengin.

Adıyaman, Emevi’ler zamanında 670 yılında Bizanslılardan alınarak İslam topraklarına katılmıştır. İstanbul’un fethedilme tarihi ise bilindiği gibi 1453’tür. Bu duruma göre Adıyaman İstanbul’dan 783 yıl önce İslamlaşma sürecine girmiştir.

Adıyaman’ın İslamlaşma sürecine girmesi ile birlikte, bugünkü anlamda, dini turizme konu olacak kültürel yapılanması da başlamış olmaktadır.

Adıyaman toprakları; birçok sahabeye, İslam alimine, kumandana ve mutasavvıfa ev sahipliği yapmıştır. Hem manevi dünyamızı zenginleştirmek hem de bu zenginlikleri Türkiye’ye ve dünyaya tanıtmak için köklerimizle tanışmamız gerekmektedir.

Samsat ve Adıyaman’ı Bizanslılardan alan ordunun komutanlarından biri de meşhur sahabe Safvan bin Muattal hazretleridir.

"Hz. Safvan b. Muattal’ı hicretin 18. yılından sonraki hicretin 60 yılındaki vefatına kadarki 40 yılı aşkın süreyi Adıyaman Bölgesi’nde geçirdi. O, bu 40 yıl boyunca devamlı cihat ile meşgul oldu. Hz. Safvan b. Muattal dört halife dönemi boyunca buraya hakim oldu. Buraya yerleşti. Hiçbir Anadolu toprağında 40 yıl yaşayıp oraya defnedilen bir sahabe bulamamaktayız." (Doç. Dr. Mehmet Azimli, Hz. Safvan Bin Muattal ve Adıyaman’ın İslamlaşması, S: 57)

Bu bilgiden sonra şu soruları sormamız gerekir:

1-Safvan bin Muattal Hazretlerini yeterince tanıyor muyuz.

2-Türkiye’de İslami duyarlılığı olan özel ve tüzel kişiler, bu hususta yeterince bilgi sahibi midir.

3-İslam alemi, Adıyaman’da 40 yıl yaşayan ve burada medfun bulunan bu sahabeyi biliyor mu?

Sahabe Safvan bin Muattal, bu toprakların Bizanslılardan alınıp İslamlaşmasına katkı sağlayarak ve burada 40 yıl yaşayıp ömrünü bu işe vererek büyük bir görev ifa etmiştir. Onu öğrenmek ve tanıtmak da bizlerin görevidir.

Bu konuda şimdiye kadar dikkate değer faaliyetler yapılmıştır. Adıyaman Valiliği ve Müftülüğü ile Türkiye Diyanet Vakfı önemli çalışmalar yapmışlardır. İnşaatı devam etmekte olan Sahabe Safvan bin Muattal Hazretleri Külliyesi tamamlandığında çok önemli bir çalışma sonuçlandırılmış olacaktır. Safvan Der de ilk başta önemli çalışmalar yapmıştır.

Şimdi bu konuda bir teklifte bulunmak istiyorum:

Özel bir adı bulunmayan Adıyaman Üniversitesinin adı, “Adıyaman Safvan Üniversitesi” yapılmalıdır.

Üniversitemizin adının, Adıyaman Safvan Üniversitesi yapılmasının faydaları:

1-Adıyaman, Sahabe Safvan Bin Muattal Hazretlerine karşı en üst derecede vefa göstermiş olur.

2-Bu ismin üniversitenin ve Adıyaman’ın tanıtımına katkısı olur.

3-Safvan adını taşıyan bir üniversite, seçtiği bu isimle bile gençlerin köklerimize saygı duyması konusunda bir katkı sağlamış olur.

4-Üniversiteye Safvan adını vermenin hiçbir götürüsü olmaz; ancak getirisi çok olur.

Şimdiden, “Hayırlı olsun” diyesim geliyor.

Adıyaman merkez sınırları içinde, önemli şahsiyetlere ait oldukları kabul edilen türbe veya ziyaret yerlerinden dokuz tanesi şunlardır:

1-Ebuzer el-Ğiffari 2-Mahmut Ensari 3-Şeyh Abdurrahman Erzincani 4-Akçalı Hacı Efendi 5-Yedi Kardeşler 6-Hacı Abuzer Baba 7-Yel baba 8-İzollu Hacı Muhammed Efendi 9-Küçük Adil Efendi

Bu dokuz değer, Adıyaman’ın turizmine katkı sağlayacak yerlerdir.

Bugün halkın türbe ve ziyaretlerle ilişkisi, dini anlamda sağlam temellere dayanmamaktadır.

Halkın Türbe ve Ziyaret Yerleri İle Olan İlişkilerinde Gözlenen Durumlar:

1-Türbeleri ziyaret edip bu mekanlarda dilekte bulunmak. Bazı insanların, bizzat yatan zattan dilekte bulundukları da vakidir.

2-Adak kurbanlarını, türbelerin yanında kesip yemek. Bazılarının bizzat türbe için adakta bulundukları da görülmektedir.

3-Türbe yakınlarında oluşturulan ortak dinlenme alanlarında piknik yapmak.

İnsanların Türbelerle Olması Gereken İlişkileri ise Şöyle sıralanabilir:

1-Türbelerde yatan zatların hayat hikâyelerini ve bizler için örnek teşkil eden davranışlarını öğrenmek.

2-Türbeleri ziyaret edip Fatiha okuyarak, onlar için dua etmek.

3-Türbelerde yatan örnek şahsiyetler gibi iyi davranışlara sahip olmayı ve onların ahlakı ile ahlaklanmayı, Allah’tan dilemek.

Şu kısa notu da düşeyim: turizmle ilgili olan bir yazıda bu hususları niçin yazdım? Şunun için: Bu konularda halkın daha çok bilgilendirilmesi gerekmektedir. İl müftülüğümüzün, bu tür bilgilendirme çalışmalarını hızlandırmasına ihtiyaç bulunmaktadır.

Şimdi şu soruyu da sormak gerekmektedir:

Adıyaman genel anlamda turizmde ve özel olarak da dini turizm de hak ettiği seviyeye ulaşmış mıdır?

Bu soruya, evet cevabını vermek mümkün değildir. Daha yapılacak çok iş var.

Adıyaman’da turizmin gelişmesi için yapılabilecek bazı işler:

1-Turist çeken bütün alanların temiz ve bakımlı olması.

2-Yurt içi ve yurt dışı tanıtımın daha etkin bir şekilde yapılması.

3-Tanıtım için ulusal ve uluslar arası medyanın yanı sıra sosyal medyanın da bilinçli olarak kullanılması.

4-Etkin turizm tanıtımcılarının Adıyaman’a davet edilerek gerekli tanıtımın yapılması.

5-Adıyaman Turizmi konusunda çeşitli panel ve sempozyumlar düzenlenmesi.

6-Dini hizmet veren vakıfların Sahabe Safvan Bin Muattal’ın tanıtımı için gönüllü çalışmalar yapmaları hususunda ikna edilmeleri.

7-Diyanet İşleri Başkanlığınca her yıl düzenlenen Kutlu doğum haftası programlarından birinin, açılış töreni ve programının Sahabe Safvan Bin muattal Hazretleri tesislerinde yapılması.

8-İlgili makamlarca, sosyal faaliyetler çerçevesinde, Türkiye genelindeki Müftülük ve İmam Hatip Liseleri tarafından, Sahabe Safvan Bin Muattal türbesine ziyaretler düzenlenmesinin teşvik edilmesi.

9-Adıyaman Büyükşehir olduğunda, merkez ilçelerden birinin adının Safvan olarak belirlenmesi.

10-Adıyaman Üniversitesinin adının; “Adıyaman Safvan Üniversitesi” olarak değiştirilmesi.

Adıyaman, sahip olduğu değerler ölçüsünde tanınan bir yer değil, maalesef. O halde yukarıda sıraladığım teklifler ciddiye alınmalıdır.

Adıyaman, daha çok tanınmayı, daha çok ilgi görmeyi ve daha çok turist ağırlamayı hak eden bir yer. Adıyaman’ın değerini ortaya çıkarmaya çalışalım.

 


 
 
20 Temmuz 2017 Perşembe 14:56
Okunma: 2739
 
Yorumlar


Henüz kimse yorum yapmamış, ilk yorum yapan siz olun.
 
Yazarın Diğer Yazıları

Yazarlar
< >
 
 
Son 24 Saat
Haberler RSS Beslemesi
 
 
 
Kurumsal

Okuyuculardan Gelen Haber

    Yaşam

    Gündem

    Teknoloji

    Siyaset

    Kültür-Sanat

    Dünya

    Son Dakika

    Ekonomi

    Yerel Haberler

    Spor

    Sağlık

    Özel Haberler

    Medya

    Eğitim

    Yukarı Çık